Er zijn gemarkeerde ruimtes in het veld waar spelers hun auto's kunnen passeren om snelheidsboosts te krijgen. Snelheidsboosts worden gebruikt om de prestaties van de auto's aanzienlijk te verbeteren en kunnen een speler tal van voordelen in het spel geven.
Rocket League werd uitgebracht als een wijziging van de Supersonic Acrobatic RPBC. Psyonix ontwikkelde gevechtswagens. Een van de doelen van Psyonix was om de onwerkelijke auto's plezierig te laten rijden zonder afbreuk te doen aan het realisme.
Na het ontwikkelen van de Battle-Cars probeerde Psyonix het spel aan een uitgeverij te verkopen als een voetbalspel met raketaangedreven auto's, maar ze kregen geen interesse van alle uitgevers. Ze kozen er vervolgens voor om de game zelf op het PlayStation Network te publiceren, bijna zonder marketing.
Het spel werd meer dan twee miljoen keer gedownload. De studio liet het daar echter een tijdje bij om aan andere projecten te werken. De andere projecten hielpen bij het genereren van fondsen die later in Battle-Cars werden geïnjecteerd om het tot een succes te maken.
De ontwikkeling van Rocket League, die voortkwam uit het Battle-Cars-project, begon in 2013 en kostte ongeveer twee miljoen dollar. Enkele van de aanpassingen die zijn gedaan om Battle-Cars naar Rocket League te transformeren, omvatten het verhogen van de framesnelheid van 30 naar 60 om het geschikt te maken voor de nieuwere hardware.
RL eSports
Na de release van de Rocket League, werd het relatief populair op verschillende streamingplatforms, waaronder Twitch. De eerste Rocket League Championship Series vond plaats in 2016, met een geldprijs van $ 55.000. Het verdiende meer dan een miljoen dollar aan inkomsten door de verkoop van in-game cosmetische items en kratten. De fondsen werden voornamelijk gebruikt om andere competitieve evenementen te financieren, wat resulteerde in de toegenomen populariteit van het spel als eSport.