De organisatie heeft gedurende haar negenjarige bestaan tal van afdelingen in de esport-industrie gehad. Ze komen meestal in en uit sommige titels als de behoeften dit vereisen. Hun aanwezigheid is voelbaar in Overwatch en League of Legends, waar ze franchiseteams hebben. Andere niet-franchise teams opereerden onder het merk Cloud9 omvatten Call of Duty, Battle Royale, Apex Legends, Fortnite, Halo, Dota 2, Hearthstone, Counter-Strike, Valorant, Smite, World of Warcraft en Teamfight Tactics.
De professioneel geleide organisatie heeft te allen tijde een aantal spelers die in- en uitgaan. Ze hebben een academie om continu nieuw talent te genereren. Enkele van de meest populaire namen op hun professionele selectie zijn Skadoodle (Tyler Latham), N0thing (Jordan Gilbert), Stewie2k (Jakey Yip), EternaLEnVy (Jacky Mao), autimatic (Timothy Ta) en b0ne7 (Pittner Armand). Dit zijn topspelers en belangrijke verdieners in een selectie die bestaat uit meer dan 100 spelers en de meest populaire esports-teams. Het bedrijf betaalt meer dan $ 1.600.000 aan spelers per jaar.
Groei en uitbreiding
Het onmiddellijke succes van de eerste LoL-divisie moedigde Cloud9 aan om uit te breiden naar andere divisies. In 2014 zijn ze lid geworden van Smite esports. Ze creëerden negen nieuwe divisies in 2014. Interne problemen leidden tot de ontbinding van de in 2014, maar het werd opnieuw opgericht in 2015. Vainglory, de belangrijkste touchscreen-esport van de organisatie, werd opgericht in 2015. De organisatie werd opgericht in september 2016 en werd de huidige Cloud9 Esports, Inc.
Door deze groei werd Cloud9 een beroemd esport-team met meer dan een miljoen fans die in totaal 15 miljoen uur besteedden aan het volgen van de spelers van de outfit. Het netto-effect was een toestroom van sponsors. In 2017 profiteerde het bedrijf van $ 28 miljoen aan financiering van onder meer Alex Ohanian, Hunter Pence en Craft Ventures.
De Rocket League divisie werd opgericht in 2017. Riot Games meldde de beveiliging van een LoL Championship Series-slot door Cloud9 voor ongeveer $ 10 miljoen in hetzelfde jaar. Een belangrijk partnerschap met Red Bull in 2018 zag Cloud9-spelers onder meer Red Bull-truien dragen. Ze ontvingen ook $ 50 miljoen in een andere financieringsronde. Ze vestigden een 30.000 vierkante meter groot hoofdkantoor en trainingsbasis in Los Angeles, een beweging waardoor ze een MVP-ranglijst van esports-bedrijven ontvingen van Forbes. De waarde van het bedrijf bedroeg in 2020 $ 350 miljoen.