Alliance was oorspronkelijk eigendom van het GoodGame-bureau. Dit was een dochteronderneming van Twitch, een game-streamingservice onder controle van Amazon. In 2016 kondigde Alliance haar beslissing aan om GoodGame te verlaten en volledig eigendom van de speler te worden. Dit betekent dat teamleden een extra financiële prikkel hebben voor het winnen van wedstrijden. Dit team heeft de aandacht getrokken van goksites voor esports vanwege hun opvallende overwinningen. In 2013 wonnen ze bijvoorbeeld de International en behaalden ze de grootste prijsuitbetaling in de geschiedenis van esports.
De beste esports-teams moeten zeer bekwame leden hebben die beter kunnen presteren dan de concurrentie. Sinds hun ontstaan heeft Alliance verschillende grote namen gerekruteerd. Zo kwam in 2013 de StarCraft-speler Naniwa bij hun gelederen. Een jaar later meldden journalistieke sites van eports dat Armada zich bij het team had gevoegd. Dit was belangrijk omdat ze werden beschouwd als een van de beste Super Smash Bros.-spelers op het circuit.
Eind 2013 besloot het team te stoppen met deelname aan de European League of Legends Championship Series. Ze brachten ook SortOf uit, hun laatste Starcraft II-speler. Dit was voornamelijk te wijten aan nieuwe regels die verhinderden dat bureaus meerdere teams hadden. Het was een belangrijke factor bij het verlaten van GoodGame door Alliance en het vergroten van de autonomie van hun spelers. Fans van esports-weddenschappen moeten met dit probleem rekening houden bij het plaatsen van weddenschappen op Alliance. Ze hebben een track record van uitblinken in bepaalde titels voordat ze ze helemaal verlaten.
Ze kunnen soms spelers laten vallen door invloeden van buitenaf. Tegelijkertijd zijn veel opkomende spelers geïnteresseerd om lid te worden van Alliance omdat ze niet worden gecontroleerd door een groot bureau. Deze variabelen kunnen een directe invloed hebben op de wedkansen van Alliance-wedstrijden.