LAN of online: een make-or-break voor eSports-gokkers

Sportevenementen

2022-12-29

Katrin Becker

De wereldwijde pandemie heeft geleid tot een explosie van eSports-weddenschappen. Het stopte ook LAN-toernooien, maar zorgde voor de opkomst van online toernooien. Live LAN-toernooien keren echter terug met versoepeling van de lockdowns en immunisatieprogramma's die effectief blijken te zijn. 

LAN of online: een make-or-break voor eSports-gokkers

Bij het plaatsen van weddenschappen op eSports is het essentieel om in overweging te nemen of het evenement in kwestie online of op een lokaal netwerk (LAN) wordt gespeeld. Gokkers die de tijd nemen om de oorzaken van de ups en downs van een speler in een bepaalde wedstrijd te onderzoeken, hebben een grotere kans om hun weddenschappen in de toekomst te winnen.

Als u meer wilt weten over de effecten van LAN versus online toernooien op eSports-weddenschappen, Lees verder.

LAN versus online toernooien: wat is het verschil?

Eerst moeten we definiëren wat we bedoelen als we het hebben over LAN- of onlinetoernooien. Local Area Network (LAN) games vinden plaats tussen mensen die fysiek aanwezig zijn op dezelfde locatie in plaats van op afstand via internet.

De meeste LAN's vinden plaats in stadions en worden live uitgezonden op websites als Twitch en YouTube. Niet alleen de sfeer is anders, maar ook de stoelen, het tafelblad, de ruimte en de locatie.

Tijdens een online wedstrijd maken deelnemers via internet verbinding met een server op een andere plek. De spelers zijn fysiek en geografisch verspreid, wat betekent dat ze thuis hun eigen computers en internetverbindingen moeten gebruiken.

Tijdens deze toernooien kunnen gokkers erop vertrouwen dat deelnemers een opstelling gebruiken waarmee ze vertrouwd zijn en die de prestaties zal maximaliseren. Spelers daarentegen hebben tijdens LAN-evenementen geen zeggenschap over hun opstelling en moeten het in plaats daarvan doen met de uitrusting die wordt geleverd.

Wedden op een LAN eSports-toernooi vereist rekening houden met de vaardigheidsniveaus van de spelers en de schaal van het evenement, de reislogistiek, de druk, het vermogen van de spelers om met elkaar om te gaan tijdens een wedstrijd en de mogelijkheid van een thuisvoordeel.

Hoewel het waar is dat spelers kunnen deelnemen aan online e-Sports-toernooien vanuit het gemak van hun eigen huis, hebben ze nog steeds te maken met serverlatentie of "ping" (de duur die nodig is om gegevens naar de server en terug te sturen) problemen , wat bijzonder problematisch kan zijn, afhankelijk van de relatieve locaties van teamleden en de server.

Ping: de belangrijkste factor die LAN onderscheidt van onlinetoernooien

"Ping" is een term die in online gaming wordt gebruikt om de tijd aan te geven die nodig is voordat de acties van een speler worden weerspiegeld in de reactie van de server. De term 'vertraging' verwijst naar een piek of plotselinge stijging in de hoeveelheid tijd die nodig is om een commando van uw apparatuur te ontvangen en te verwerken door de spelserver of om een commando van de server te bevestigen door uw apparaat. Het wordt "ping" genoemd en een lage ping betekent minder vertraging en een meer vloeiende game-ervaring.

De tijdseenheid die wordt gebruikt om een ping te meten, is de milliseconde (afgekort "ms"). Over het algemeen is een ping van 15 milliseconden of minder uitstekend, 15 tot 45 milliseconden is geweldig en 45 tot 100 milliseconden is acceptabel. Pings van meer dan 100 ms kunnen moeilijk zijn om mee te spelen, terwijl pings van meer dan 250 ms meestal onspeelbaar zijn.

Afhankelijk van het vaardigheidsniveau van de speler en het spel dat wordt gespeeld, kunnen deze pings al dan niet speelbaar zijn. Games zoals Massive Online Battle Arenas (MOBA's) en first-person shooters (FPS) zijn notoir gevoelig voor ping, waarbij de meeste gamers het probleem melden tussen de 50 en 90 milliseconden. Online role-playing games (MMO's) en real-time strategy games (RTS) zijn meer vergevingsgezind voor grotere pings, terwijl turn-based games het nauwelijks opmerken.

Hoe cruciaal is ping in competitief spel?

Bij competitief gamen speelt ping vaak een grotere rol dan bij gewone spelers. De meeste grote professionele esports-toernooien worden gehouden in LAN-centra om de effecten van latentie te verminderen. Het is een goede manier om ervoor te zorgen dat de inspanningen van de spelers, niet de snelheid van het netwerk, de uitkomst van het spel bepalen.

Een strategie voor eSports-weddenschappen creëren op basis van LAN vs. online toernooien

Hier zijn enkele factoren waarmee u rekening moet houden bij het opstellen van uw esports-weddenschapsstrategie op basis van of je favoriete eSports-game LAN- of onlinetoernooien houdt.

De voorkeur van de speler kennen

De voorkeuren van een speler voor verschillende evenementen kunnen per persoon verschillen. Met online eSports-toernooien kunnen gamers strijden vanuit het comfort van hun eigen huis of een vertrouwde teamomgeving.

Bij een LAN-event daarentegen moet een speler wennen aan de omgeving en uitrusting. Problemen met stuurprogramma's bij het verplaatsen van hardware naar verschillende apparaten zijn een regelmatig probleem bij het bedienen van een ander systeem, vooral in games zoals CS: GO, waar een perfect doel het verschil kan betekenen tussen overwinning en nederlaag.

Hoewel spelen in het comfort van je eigen huis veel voordelen heeft, loop je ook het risico dat een speler zijn concentratie verliest en onder zijn of haar potentieel speelt. Als atleet merk je misschien dat spelen voor een luidruchtig, enthousiast publiek je drive en vastberadenheid vergroot.

Evalueer eerdere optredens

Het vermogen van een team om te communiceren tijdens een LAN-toernooi kan worden belemmerd door de grote menigte en de daaropvolgende geluidsniveaus. Hoewel spelers elkaars schermen kunnen zien, is effectief teamwerk sterk afhankelijk van verbale communicatie. Daarom zullen serieuze gokkers vaak de nationaliteit van een team onderzoeken voor een LAN-evenement.

Aangezien de meeste spelers op een e-sportteam met gemengde nationaliteiten niet met elkaar kunnen communiceren in hun moedertaal, kunnen ze een groter nadeel hebben. Hoewel dergelijke teams bekend zijn in Dota 2, zijn er stands beschikbaar bij grote wedstrijden zoals The International om de effecten van toeschouwersgeluid te verminderen.

Begrijp de druk van de menigte

De grootte van het publiek varieert afhankelijk van het evenement. In de League of LegendsZo wordt het reguliere seizoen van elke competitie via LAN gespeeld, zij het voor een relatief beperkt publiek in een studio. Grotere arena's zijn geschikt voor de drukte die verwacht wordt om de Wereldfinale bij te wonen.

Af en toe kan een minder getalenteerd team een LAN-evenement winnen door gewoon hun gebruikelijke spel te spelen en zich niet onder druk te laten zetten. Niet iedereen kan op zijn best presteren onder de intense aandacht van een live publiek, maar sommige atleten gedijen goed onder de last van een dergelijke omgeving.

Fouten en mentale standvastigheid

Elke speler voelt druk bij deelname aan competitieve esports, maar ze reageren er allemaal anders op. Sommige spelers vinden misschien dat de spelinstelling een grote afleiding is, waardoor de effecten van fouten die anders na een paar minuten zouden zijn vergeten, worden verlengd.

Je kunt meer te weten komen over de waarschijnlijke reactie van een speler op een uitdagende situatie door hun prestatiegegevens te analyseren nadat ze een kritieke fout hebben gemaakt. Houd hier rekening mee bij het plaatsen van weddenschappen op LAN eSports-toernooien, waar de inzet hoger is en de mentale kracht van een speler op de proef kan worden gesteld door een gemist schot of een mislukte poging.

Gezien locatie en reizen

Serieuze gokkers in esports zullen al rekening houden met de invloed van reizen op de prestaties van een team tijdens een evenement. Omdat jetlag een aanzienlijke invloed kan hebben op de prestaties van een speler en, bij uitbreiding, op de succeskansen van het team in een wedstrijd, nemen veel squadrons nu maatregelen om ervoor te zorgen dat hun leden voldoende tijd hebben om te herstellen van de effecten van langeafstandsreizen.

Het doen van wat kort onderzoek naar de locatie van een LAN-evenement en het vergelijken met de thuisregio van de deelnemers of eerdere wedstrijdsites kan nuttige informatie opleveren. 

Alvorens een weddenschap aan te gaan, moeten gokkers rekening houden met factoren zoals de bekendheid van de speler met de lokale cultuur, taal en keuken.

Hoewel het misschien minder zichtbaar is in esports, suggereert statistisch bewijs dat teams die op een beter niveau presteren wanneer ze in hun eigen land strijden, een klein voordeel hebben. De thuisploeg heeft het thuisvoordeel, omdat ze niet zo ver hoeven te reizen en het publiek hen aanmoedigt. Hun tegenstanders moeten het hoofd bieden aan de vijandigheid van de menigte, mogelijk apathie, die het moreel kan demoraliseren en uitputten.

Laatste gedachten

Dit artikel legt uit waarom het handig is om te weten welke spelers de meeste kans hebben om te winnen in welke evenementen en hoe die kennis je inzetstrategie kan sturen. Veel esports-gokkers maken de fout om aan te nemen dat de prestaties van teams in LAN- of onlinetoernooien identiek zijn. Door de voorgaande informatie in gedachten te houden en wat voorbereidend onderzoek te doen, kunt u deze valkuil vermijden en uzelf een betere kans geven om de kansen te verslaan.

Laatste nieuws

Op welke eSports-titels moet je wedden?
2023-02-02

Op welke eSports-titels moet je wedden?

Nieuws